Kissanmaan VESO 2.9.2009

VESO -päivä oli kummivuoden avaus, ja sen tarkoitus oli rohkaista Kissanmaan opeja lähtemään Kauppiin. Itselleen voisi laittaa haasteeksi, että luontoon lähtisi vähintään kerran kuussa eri aineiden tunneilla – sillä luonnossa voi opettaa monenlaisia aineita ja aiheita, ei vain luonnontietoa. Norjassa on tapana alaluokilla yksi ulkopäivä viikossa – siinä voisi olla kova päämäärä kaikille 🙂

LINKKEJÄ

Kaupin metsäopetuspolku
http://www.pirkanmaanmetsat.fi/metsaopetuspolku/Kauppi/tre_kartta_netti.pdf
http://www.pirkanmaanmetsat.fi/metsaopetuspolku/Kauppi/Kauppi_teksti2.pdf

Metsän oppimispolku -sivusto
http://www.oppimispolku.fi/

Opetushallituksen kestävän kehityksen sivusto
http://www.edu.fi/teemat/keke/

Ilmakuvat ja matkan mittaus
http://www.bing.com/maps/
Kirjoita ylös valkoiseen laatikkoon esim. Kissanmaa, Tampere, sivusto siirtyy Tampereen karttaan. Painamalla ”Aerial” saat ilmakuvan. Plussa-suurennuslasista pääset lähemmäs. ”Birds eye” näyttää viistokuvia, vasemmalla nuoliympyrästä saat vaihdettua näkökulmaa. Voit mitata matkaa. Paina ensin ”Options” ja valitse mittayksiköksi km. Velitse tämän jälkeen ”Aerial” -näkymässä  ”collections” ja siellä ”add a pushpin”. Paina ensin ”save”. Tämän jälkeen näet alhaalla kolmantena symbolin ”Draw a path or a trail to the map”. Klikkailemalla retin läpi saat tietää pituuden.

LÄPIKÄYDYT TEHTÄVÄT

Olet sellainen kuin sielunpuusi (Astrid Neeme)
http://www.mielimaasta.fi/vertaiset/VRT22008.pdf ->s. 15
Puiden kuvat oli haettu googlen kuvahaulla netistä.
Voit tehdä omia horoskooppeja mistä tahansa juuri käsittelyssä olevista eläimistä tai kasveista:
Jos olisit kasvi/eläin, mikä kasvi/eläin olisit. Lapset voivat myös itse kirjoittaa kuvauksia ottaen omasta kirjastaan eläinten tai kasvien ominaisuuksia kuvauksiin, samalla voi miettiä, kuinka horoskooppeja oikeasti tehdään…

Kartta
VESOn alussa esillä oli suurehko kartta Kaupista. Tarkoituksena on, että kartta sijoitetaan johonkin kaikille näkyvään paikkaan, ja siihen voi merkata hyviä luontokohteita sitä mukaa kun niitä löytyy vinkiksi muille opeille. Nyt sinne tuli niitä vasta ihan muutama.

Minä ajattelisin, että karttaa voisi jatkaa myös oppilaiden avulla.
Oppilaiden kanssa voisi tehdä nurinpäinsuunnistusta:
Oppilailta kysytään paikkoja, jossa he käyvät seikkailemassa, leikkimässä, rauhoittumassa – tai paikkoja jotka ovat pelottavia, roskaisia tms. He eivät varmasti osaa laittaa paikkoja suoraan karttaan, vaan lähdetään porukalla kiertämään näitä paikkoja, ja otetaan kartat mukaan. Yritetään pysyä liikkuessa ”kartalla”, ja kun paikka löytyy, se merkataan karttaan. Nämä oppilaiden paikat voidaan sitten siirtää opehuoneessa olevaan isoon karttaan, ja näitä jo joillekin oppilaille ennestään tuttuja paikkoja voisi käyttää hyväksi opetuksessa. käydä kartoittamassa niiden kasveja, tai elämyksellisesti ja taiteellisesti tutkia näitä paikkoja.

Seuraa johtajaa sokkona
Lapset pitävät sokkokävelystä. Samalla metsän tai muun ympäristön aistii uudella tavalla, ja huomaa asioita, joita ei ole ennen huomannut. Yksi toimii seuraa johtajaa vetäjänä. Parista toinen taluttaa, toinen on sokkona. Sokot voivat laittaa pipon tai huivin silmille. Lapsille kannattaa muistuttaa, että sokkoa pitää varoittaa oksista ja esteistä, ja kertoa koko ajan, mitä tuleman pitää. Jos halutaan, että kaikki johdattavat pienen pätkän, opella kannattaa olla pilli, jolla vihelletään johtajan vaihto. Sokkoa vaihdetaan matkan puolivälissä.

Kehystä luonnon taideteos
Metsä on täynnä taideteoksia. Metsän taideteoksissa tärkeitä ovat samat asiat kuin muissa taideteoksissa: sommittelu, värit ja muodot. Opettaja voi opettaa, mitä nämä tarkoittavat ennen tehtävän tekemistä. Kullakin oppilaalla on kehys mustasta kartongista, ja oppilas kehystää mielestään hienon taideteoksen luonnosta, ja antaa sille nimen. Tämän jälkeen oppilaat menevät esim. viiden hengen ryhmiin, ja esittelevät ryhmässä toisilleen taideteoksensa galleriakierroksella. Koko homma voidaan tehdä myös ryhmissä yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden mukaan: ryhmä etsii kolme taideteosta, sitten tehdään uudet ryhmät, joissa yksi jokaisesta edellisestä ryhmästä. Nämä ryhmät kiertävät kaikki tehdyt taideteokset. Taideteosten aiheeksi voi myös antaa jonkun käsiteltävän aiheen: esim. ekaluokalla etsi kirjain luonnosta, ylemmillä geometrisia muotoja, tai kaikilla ympässä juuri käsiteltävänä olevia aiheita.

Puiden tekstuuri
Välineet: hiili, pehmeähkö paperi
Aseta paperi puunrungolle, hankaa poikittaisella hiilellä. Puun rungon tekstuuri siirtyy paperille. Pystytkö erittamaan eri puulajit syntyneestä jäljestä?
Tämän tehtävän avulla voidaan petella tai kerrata eri puulajeja. Erilaisia tekstuureja voi etsiä muualtakin luonnosta: kallioista, kivistä, kasveista.

32
Välineet: 32 numeroitua vessapaperirullan pätkää, joissa jokaisessa tehtävä; luupit; Kimble, johon kirjoitettu numerot 1-32; jos ryhmiä on enemmän kuin 4, Kimblen nappuloita pitää merkata esim. rasti nappulan päähän -> uusi ryhmä
Oppilaat vievät rullat lähimaastoon (10 m) näkyvälle paikalle, ja painavat mieleensä viemänsä rullien numerot. Kaikki ryhmät lähtevät Kimble -laudalla samasta paikasta. Pyöritetään noppaa, ryhmä siirtää nappulaansa. Ryhmä etsii ympäristöstä sen numeron, johon päätyi laudalla. Rullaa ei tuoda pois metsästä, vaan se luetaan paikan päällä. Ope varmistaa tehtävän suorituksen, jonka jälkeen saa pyörittää noppaa uudelleen. Opella kannattaa olla lista tehtävistä, jotta hän voi tarkistaa, että oikea tehtävä tulee tehtyä. Se ryhmä, joka pääsee ensiksi tasaluvulla numeroon 32, voittaa, ja pelin voi lopettaa tähän. Oppilaat hakevat viemänsä rullat, lopuksi tarkastetaan, että kaikki rullat palautuvat.
Linkissä Peli 32 (32.doc) tiedosto, johon voit vaihtaa helposti omat tehtäväsi. Tulosta 2×8 tarra-arkille, valitse tulostettavat sivut (”tulosta valinta”),  laita asetus ”Tulosta 8 samalle sivulle”.
Alun perin idea tehtävään kirjasta ”Matikkaa ulkona”.

Kasveja kehyksessä
Valitaan päivän teemaan sopiva paikka. Oppilaat ovat piirissä selkä piirin keskustaan päin, ja ottavat niin monta askelta eteenpäin, monesko päivä heidän syntymäpäivänsä on. Voidaan myös antaa kaikille sama luku, esim. 20 askelta. Musta kehys asetetaan viimeisen askeleen kohdalle. Kehyksestä kerätään yksi jokaista erilaista kasvia. Oppilaat ryhmittyvät ryhmiin, ja luokittelevat löydökset esim. muodon, koon, värin tai lajin perusteella esim. valkoiselle paperille. Kasvit voi myös teipata paperiin tai kartonkiin, jolloin tuotokset voi viedä luokkaan seinälle tai prässätä. Voidaan vertailla erilaisia elinympäristöjä: minkälaisia eroja on kasveissa?

Puun ikä, pituus, paksuus
Puita voidaan mittailla eri tavoin. Suuren puun kohdalla voidaan vuosirenkaita laskiessa miettiä, missä vaiheessa lapset ovat syntyneet, entä ope, milloin suomi itsenäistyi, milloin oli toinen maailmansota jne…

Pituutta voidaan mitata paitsi kepin avulla myös pyllistysmenetelmällä: mene niin kauas puusta, että näet koko puun kurkkaamalla haarojesi välistä. Mittaa metrin askelilla kuinka kaukana olet puusta, puu on saman mittainen.

Näytelmä
Voit kirjoittaa itse tai lapset voivat kitjoittaa tarinan käsiteltävästä aiheesta (biologia, historia…). Tämän jälkeen kun tarinaa luetaan, lapset näyttelevät samalla tarinan henkilöitä ja esineitä.

……
Mm. näitä ei ehditty, mutta on mielestäni hyviä harjoituksia:

Metsän musiikkitunti
Luokka jaetaan ryhmiin. Ryhmä valitsee jonkun kaikille tutun helpon laulun. Tämän jälkeen ryhmäläiset hakevat ”soittimia” luonnosta: keppejä, risuja, heiniä, kiviä. Myös kantoja tai puunrunkoja voi käyttää rumpuina. Ryhmä kuulostelee ääniä, mitä eri soittimista tulee, ja harjoittelee soittamaan valitsemansa kappaleen. Lapsille pitää ennen tehtävää puhua rytmistä – monet laulut tunnistaa jo rytmin perusteella. Kun kaikki ovat valmiita, kokoonnutaan konserttiin. Ryhmä esittää laulunsa ensin vain soittimilla saoutettuna ilman laulua, muut yrittävät arvata. Jos kukaan ei arvaa, ryhmä soittaa ja hyräilee yhtä aikaa. Jos vieläkään muut eivät arvaa, ryhmä laulaa laulua, kunnes kaikki tietävät, mistä laulusta on kysymys.

Nurinpäinsuunnistus
Oppilailta kysytään paikkoja, jossa he käyvät seikkailemassa, leikkimässä, rauhoittumassa – tai paikkoja jotka ovat pelottavia, roskaisia tms. He eivät varmasti osaa laittaa paikkoja suoraan karttaan, vaan lähdetään porukalla kiertämään näitä paikkoja, ja otetaan kartat mukaan. Yritetään pysyä liikkuessa ”kartalla”, ja kun paikka löytyy, se merkataan karttaan. Nämä oppilaiden paikat voidaan sitten siirtää opehuoneessa olevaan isoon karttaan, ja näitä jo joillekin oppilaille ennestään tuttuja paikkoja voisi käyttää hyväksi opetuksessa. käydä kartoittamassa niiden kasveja, tai elämyksellisesti ja taiteellisesti tutkia näitä paikkoja.